JAK STYMULOWAĆ ROZWÓJ MOWY DZIECKA

BAWIĆ SIĘ, MÓWIĆ, ROZMAWIAĆ, TŁUMACZYĆ

0 - 12 miesiąca życia:

  • powtarzać dźwięki wydawane przez dziecko, nie lekceważyć pierwszych prób nawiązania przez niemowlę kontaktu za pomocą dźwięków
  • mówić samogłoski  A, O, U, I, Y, E bardzo wyraźnie z przesadną artykulacją, możemy pomalować sobie usta czerwoną szminką aby były bardziej wyraźne
  • czytać na głos , śpiewać, recytować rytmicznie np. wierszyki Tuwima czy Brzechwy
  • mówić do dziecka - komentować wykonywane czynności
  • robić przerwy pomiędzy mówieniem, nie zalewać dziecka potokiem słów, aby dziecko miało szansę "odpowiedzieć" pogruchać, pomruczeć
  • pytać dziecko o różne rzeczy i odpowiadać za nie np, chcesz mleczka? (pauza) AAAA super!, pyszne mleczko mniam mniam
  • patrzeć z dzieckiem na rękach na odbicie w lustrze, pokazywać miny i nazywać je
  • chować twarz za kocykiem, mówić JEST- NIE MA lub A KU-KU
  • mówić śpiewnie i melodyjnie przeciągając samogłoski ooooo jaaaakaaa słoooooodkaaaaa nóżkaaaa
  • masować dziecko z nazywaniem poszczególnych części ciała
  • wypowiadać krótkie wierszyki połączone z gestem "idzie raczek" "kosi kosi"

12-36 miesięcy

  • czytać krótkie wierszyki, najlepiej powtarzać stale kilka ulubionych
  • śpiewać 2 lub 3 piosenki wprowadzając do nich gesty
  • łączyć zabawy ruchowe z mówieniem np  dmuchać bańki mydlane, a następnie dotykać paluszkiem w taki sposób aby pękały. Wypowiadając jednocześnie  samogłoski  A O U I E Y lub wyrazy dźwiękonaśladowcze BAM BACH
  • oglądać książeczki z pojedynczymi obrazkami - pozwolić dziecku odwracać kartki, nazywać rzeczy, pokazywać paluszkiem dziecka; 
  • używać w zabawie wyrazów dźwiękonaśladowczych: kot miauczy MIAU, auto jedzie BRUM
  • uczyć dziecko reagować na polecenia: nie wolno połączone z pogrożeniem palcem, zrób pa-pa, pokaż lampe, nos, oko
  • wykonywać z dzieckiem codzienne czynności domowe - rozmawiać podczas np. gotowania obiadu: co wkładamy do zupy, co zrobić z marchewką?
  • postarać się aby maluch dotykał zabawek o różnej fakturze i kształcie
  • pozwalać dziecku na wciskanie rożnych przycisków np. dzwonka, światła
  • porozrzucać koraliki lub inne małe przedmioty i razem z dzieckiem a następnie  powrzucać je do pojemnika wypowiadając bach, bam , bum
  • kształtować skojarzenia wzrokowo-ruchowe dziecka, pozwolić mu bazgrać na papierze, tablicy (świetnie sprawdza się także duży arkusz papieru) - kreśląc z dwulatkiem koła, kreski, kropki wymawiać tak długo, jak długo kredka dotyka kartonu aaaaaa, ooooooo, uuuuuuu, eeeeeee, yyyyyy, iiiiiiiii
  • dmuchać, chuchać i pluć
  • wąchać różne przedmioty: kwiatki, owoce, warzywa
  • podczas codziennych zabiegów pielęgnacyjnych mówić co robimy np. idziemy do wanny chlup, chlup, zakładamy koszulkę, oooo jedna rączka, oooo druga rączka
  • dobierać parami takie same przedmioty, potem obrazki - komentować to co robisz: oooo takie same piłeczki
  • segregować z dzieckiem przedmioty w zbiory, poukładać laleczki do laleczek, auta do autek, klocki do klocków
  • zachęcać dziecko do budowy prostych zdań nazywając przedmiot i czynność
  • mobilizować dziecko do wykonania prostych poleceń: "podnieś misia z dywanu" połóż klocek na stole"
  • uzupełniać z dzieckiem brakujące elementy na obrazku, np. dorysować koła w aucie.

4 latki

  • rozwiązywać proste zagadki tematyczne: kto ma rogi?, daje mleko i robi muuu?
  • zabawy tematyczne np. w sklep, lekarza
  • wyliczanki
  • poprosić dziecko, aby wytłumaczyło dorosłemu, który ma ołówek i kartkę jak narysować psa
  • ciuciubabka dźwiękowa - dziecko z zawiązanymi oczami szuka źródła dźwięku
  • opisywać złożone czynności np. jak zrobić jabłecznik?
  • wystukiwać rytm

5-6 latki

  • żartować z dziećmi
  • czytać lub zadawać zagadki
  • rozwiązywać łamigłówki językowe np. jakie pałki się palą?
  • liczyć sylaby w wyrazie 
  • opisywać pary obrazków "znajdź różnice"
  • bawić się w głuchy telefon
  • słuchać audio-bajek
  • głośno śpiewać

Na podstawie opracowania dr Marzeny Machoś "Od zabawy do mówienia" oraz dr n. med. Katarzyny Bieńkowskiej "Jak dzieci uczą się mówić"



logam.net.pl może używać plików cookies (ciasteczka). Pliki cookies są to informacje zapisywane przez serwer na komputerze użytkownika, które mogą być odczytane przy każdorazowym połączeniu się z komputera użytkownika.Pliki cookies są nieszkodliwie dla użytkownika i jego komputera. Pliki te dostarczają danych statystycznych o ruchu użytkowników i korzystaniu przez nich z poszczególnych stron serwisu.Odwiedzający ma możliwość wyłączenia ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki. Rozumiem, nie pokazuj więcej